Waarom wordt online boodschappen doen HOT? Het gedragseconomische perspectief

Consumenten zeggen het niet echt te zien zitten, aantal deskundigen zijn kritisch en ondertussen komt er een nieuwe speler met grootste plannen. De hamvraag is: gaat online boodschappen doen wel of niet doorbreken aankomende jaren? 

De jacht op online boodschappen doen is geopend
Het valt me op dat, mede met de komst van nieuwe speler Picnic, er best veel sceptische en kritische reacties zijn op de verwachtingen rondom online boodschappen doen.  Erg interessant onderwerp. En niet alleen omdat er nogal veel geld omgaat in de wereld van boodschappen doen. Ook vanuit Marketing oogpunt. Want wat gaan Ah en Jumbo voorbeeld doen aan hun business model om bij te blijven? Eitherway, de start van Picnic kan twee dingen betekenen
(1) het team van Picnic zit er volledig naast of (2)de rest van kritisch Nederland zit te slapen.

Veranderend consumentengedrag
Ik voorspel dat in 2020 het percentage online boodschappen in Nederland fors is toegenomen. En niet alleen omdat er een partij komt die de combinatie heeft van een sterk ervaren team, een slim business model en een sublieme klantbeleving. Daarnaast hebben we te maken met het digitaliseringstijdperk dat impact heeft op consumentengedrag. Hierdoor verwacht de consument steeds vaker en overal snelheid, gemak en fair price.  

Consumenten niet van plan boodschappen online te gaan doen
Waarom zou je als ondernemer überhaupt een concept bedenken als 86% zegt niet van plan is online boodschappen te gaan doen? Ik kijk hier graag naar vanuit gedragseconomie perspectief. Voor diegene die (nog) niet bekend zijn met de term 'gedragseconomie', dit is een stroming binnen de reguliere economie waarin rekening gehouden met het feit dat de consument niet een rationeel handelend persoon is. We worden namelijk beïnvloed door ons onderbewuste. En door als organisatie en (marketing)management rekening te houden met het daadwerkelijke gedrag dat consumenten laten zien, worden klantsituaties veel realistischer. 

Kracht van het verleiden
Dus weten we als consument dan zelf niet altijd wat we willen of gaan doen? Kort door de bocht gezegd niet nee. In dit geval, sorry Deloitte, so much for klantonderzoek dus :)  We worden op ons onbewuste verleid en komen tot gedrag waarvan we dus zelf niet dachten dat we dat zouden doen. Das best gek, toch? En het gebeurd dagelijks zonder dat je het echt door hebt. Dit wordt gedaan middels verschillende verleidingstechnieken zodat de informatie zo gebracht wordt dat het je keuze en dus gedrag beïnvloed. Waardoor je als consument dus 'ineens' gratis je boodschappen laat thuis bezorgen, terwijl je op voorhand keihard zei dat je dat niet van plan was te doen ;)

Dus terug naar de vraag, waarom wordt online boodschappen doen HOT? 
Met de kennis van de gedragseconomie, zet ik mijn geld absoluut op de groei in online boodschappen doen. Volgens mij heeft het sterke team Picnic het aan het juist eind. Dus ik zeg: Go Go Go! Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Bas Verheijen.

#kansenzien #kansenpakken #beweging #lef

Wat zeg jij ervan?

Meer lezen en weten over gedragseconomie? Aanrader is het boek van Dan Ariely 'Predictably Irrational'