Ik hoor en zie om mij heen best wat onduidelijkheid over de functie van Agile Coach. Zowel bij Agile Coaches zelf, maar zeker ook bij de (management)teams die de Agile Coaches in dienst nemen. Tot op welke hoogte werkt een Agile Coach mee in het team? Welke skills en inhoud moet hij bezitten? Wat kan je concreet van hem verwachten? Wanneer gaat het verder dan een beetje coaching?
Logische vragen en tegelijkertijd best gek. Er zijn namelijk al veel boeken en artikelen geschreven over de functie van Agile Coach. Nu hoor ik je denken: "wat gaat zij hier dan nog aan toevoegen?" Haha. Nou, of ik daadwerkelijk iets kan toevoegen, laat ik aan jou om te beoordelen. Bij deze in ieder geval mijn bijdrage om de functie onder de loep te nemen, met als doel dat het iedereen die met deze functie te maken heeft wat handvatten geeft.
Hoge verwachtingen
Als Agile Coach wordt er van je verwacht expert te zijn in het helpen van teams om klantwaarde te creëren, op een snelle innovatieve manier, waardoor 'verspilling' wordt voorkomen. Ok, dit is nog al wat. Vind je 't gek dat iedereen zulke hoge verwachtingen heeft ;) Klinkt bijna als een soort 'verlosser', haha. Dus dat verklaart op voorhand al eventuele ruis omtrent deze functie. Maar laat me hieronder de functie van Agile Coach eens heel pragmatisch afpellen.
Pragmatische benadering
De functie is een samenvoeging van twee woorden en daarmee twee totaal verschillende disciplines: Agile & Coach (ja, zo simpel is het)
Agile:
- Klantwaarde: daadwerkelijk gevalideerde propositie die echt toegevoegde waarde heeft voor een klantgroep
- Snel: agile, iteratief en experimenteel
- Innovatief: buiten de lijntjes, up-to-date van laatste (technologische) trends&ontwikkelingen in je vakgebied (vakgebied kan hierbij uiteraard verschillen
- Verspilling voorkomen: dit is tweeledig (1) lean kunnen werken (experiment-cyclus) (2) teamleden inzetten op hun expertise.
Er zijn overigens vele verschillende middelen en methoden om bovenstaande te realiseren: Scrum manier van werken, customer journey mapping, Business Model Canvas, Lean-startup manier van werken. De Agile Coach heeft in de ideale wereld kennis van en ervaring met al deze verschillende middelen/methodes. En dan zijn we er nog niet. (ja er is meer, sorry :) Want het tweede deel van het woord in de functie is 'Coach'.
Coach: expert zijn in het helpen van teams. Tsja, helaas is de 'titel' van coach niet beschermd. Dus dan kom je al snel in subjectiviteit terecht over wanneer iemand echt een expert is als coach. Ok, de wikipedia definitie van coach geeft richting. Een begeleider die zich bezig houdt met de coaching van een persoon of groep. Maar dit zegt eigenlijk nog steeds niet zo heel veel (verrassend).
De praktijk laat zien dat een coach iemand kan zijn die de skills en vaardigheden heeft opgedaan on the job (bijv. manager of projectleider) of vanuit de theorie (opleiding tot psycholoog en/of coach) en alles wat er tussen zit. Het belangrijkste volgens mij hierbij is dat het gaat om de juiste skills om mensen en teams een spiegel voor te kunnen houden. Een spiegel als het gaat om gedrag en competenties (en dus even los van de inhoud van waar het team aan werkt). En juist die spiegel voor durven en kunnen houden is niet iedereen gegeven. En daar komt bij, dat mensen zich niet zomaar door iedereen laten challengen. Dus wat voor de ene een goede coach is, is voor de andere een incompetentie slappe hap. (ik weet dat iedereen nu direct iemand in gedachte heeft waarvan hij/zij absoluut geen spiegel van accepteert ;)) En precies DAT, is dus het meest subjectieve aan het woord coach. Er bestaat niet zoals een goede of slechte. Er zijn verschillende gradaties en skills. Punt.
Context is über belangrijk
Bij een functie waar verandering en snelheid zo'n grote rol spelen is de context waarin de Agile Coach fungeert misschien wel nog het belangrijkste om samen succesvol te zijn. Juist de wat grotere organisaties hebben een toenemende behoefte aan versnellen en inspelen op klantbehoefte. Echter zijn het juist ook deze organisaties waar het als Agile Coach niet even een kwestie is van theorie en werkwijze afdraaien zoals de Lean Startup methodiek. Corporates hebben te maken met een legacy en 'old way of working'. Gedragsverandering realiseren is hier een nog grotere uitdaging. Een goede Agile Coach in deze context heeft de skills om aan te voelen wanneer hij moet conformeren aan het oude en wanneer hij de challenger moet zijn om teams en management het net even anders te laten doen. Hetzelfde geldt in de context van een kleine startup omgeving. Hier kan het meestal niet gek genoeg. De regel is: er zijn geen regels. haha. En juist die context vraagt om een Agile Coach met ruime ervaring en structuur. Maar ook weer niet te veel structuur;)
Kortom
Lean Startup expert, oud-manager, slappe hap, afgestudeerd psycholoog of Scrumkoning, de functie van Agile Coach kent verschillende gelaagdheid. Afhankelijk van de context en team/afdelingsbehoefte is er vraag naar een specifiek Agile Coach. (Alhoewel.... op een slappe hap zit stiekem natuurlijk nooit iemand te wachten)
Eigenlijk is het niet anders dan bij alle andere functies: duidelijk met elkaar bespreken waar de behoefte zit en uitspreken wat men van jou als Agile Coach concreet kan verwachten. Dit schept aan de ene kant duidelijkheid naar het team en de afdeling. En tegelijkertijd weet je als Agile Coach ook direct wanneer en in welke fase je bijval inschakelt van een andere Agile Coach met net even andere skills&kennis. Want heb ajb niet de illusie dat een Agile Coach alles moet weten!